Platené parkovanie na žilinských sídliskách. Áno alebo nie?

Autor: Vladimír Randa | 24.4.2016 o 8:00 | (upravené 25.4.2016 o 10:52) Karma článku: 2,86 | Prečítané:  988x

Debata o spoplatnení parkovania na žilinských sídliskách začala nešťastne. Mesto spracovalo bez účasti verejnosti návrh pilotného projektu spoplatneného parkovania na Solinkách. Ten bol počas búrlivej debaty ľuďmi odmietnutý.

Neskôr sa samospráva dočasne tohto zámeru vzdala aj keď medzičasom bola spracovaná koncepcia riešenia statickej dopravy na sídliskách, ktorá v budúcnosti ráta so spoplatnením parkovania aj na nich.

V čom je teda problém? Je parkovacích miest málo alebo je áut priveľa? 

Všetko samozrejme závisí od uhla pohľadu. Faktom je, že v 20. storočí, keď vznikala drvivá väčšina našich sídlisk, tak stupeň motorizácie bol oveľa nižší, to znamená, že menej ľudí vlastnilo automobil. Aby sme boli konkrétni, v roku 1986 bolo na Slovensku evidovaných celkovo 1 347 007 vozidiel. O tridsať rokov neskôr, v roku 2016 je na Slovensku zaevidovaných 2 843 809 vozidiel. To je viac ako dvojnásobok za 30 rokov.

Množstvo parkovacích miest, ktoré boli postavené pri stavbe sídlisk na Slovensku, teda aj v Žiline, vyhovovalo vtedajšiemu stupňu motorizácie. Dnes, keď nám počet áut na uliciach narástol na 200%, tak je samozrejme nevyhovujúci. Aké je teda riešenie? Stavba nových parkovacích miest? Áno, aj. Spoplatnenie parkovania na sídliskách? Možno. Alebo iná forma regulácie, ktorá bude spravodlivá k občanom a ktorá uľaví preplneným sídliskám. Jedno je isté, naše sídliská nenafúkneme. Ani nemôžeme donekonečna nekoncepčne ukrajovať zo zelených plôch. Dajú sa samozrejme stavať parkovacie domy, vymýšľať regulačné systémy, v ktorých sa zohľadnia lokálne špecifiká atď. Čím skôr začneme ako spoločnosť, obyvatelia mesta, Žilinčania diskutovať o tom, ako vyriešiť tento problém, tým lepšie.

Nie sme jediní. V každom väčšom meste Európy sa takáto diskusia deje alebo čoskoro začne. Určite nám však nepomôže pred týmto problémom zatvárať oči alebo si myslieť, že sa nič nedeje. Namiesto slov nechajme opäť prehovoriť čísla. V roku 2006 žilo v Žiline 85 493 obyvateľov a zaregistrovaných tu bolo 38 433 osobných vozidiel. O desať rokov neskôr, v roku 2016 v Žiline žije 83 516 obyvateľov, to je o takmer dve tisícky menej ako pred 10 rokmi. Zaregistrovaných je tu aktuálne 61 223 osobných vozidiel, to je o 22 790 áut viac ako pred 10 rokmi. O 22 790 áut, ktoré potrebujú zaparkovať viac.

Koľko myslíte, že ich tu bude o 10 rokov?

Myslíme si, že je najvyšší čas začať konštruktívnu diskusiu o tom ako riešiť problém parkovania na žilinských sídliskách. Je to otázka, ktorá sa dotkne takmer všetkých Žilinčanov a preto musia byť pozvaní k tomu, aby spoločne vytvárali dlhodobo udržateľné riešenie.

Radi by sme vás preto pozvali na diskusiu Platené parkovanie. Áno alebo nie? Uskutoční sa v pondelok, 25. apríla 2016 o 17:00 v Nadácii Polis na Mariánskom námestí 31. Hosťami diskusie sú poprední odborníci zo Slovenska a Českej republiky, ktorí predstavia rôzne pohľady na problematiku a modely riešenia parkovania v mestách 21. storočia. Diskusia je určená pre odbornú aj širokú verejnosť. Koná sa v rámci 2. ročníka festivalu mestoINAK v Žiline.

Vstup je voľný. 
Vysielať budeme aj v priamom prenose: www.livestream.com/nadaciapolis 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Odhalila kauzu slovenského predsedníctva. Odkiaľ prišla Zuzana Hlávková?

Gymnázium, ktoré navštevovala momentálne najznámejšia slovenská whistleblowerka, jej plánuje vyjadriť verejnú podporu.

DOMOV

Voliči chcú odchod Kaliňáka a Fica z Bonaparte. Smer bude padať ďalej

V Prešove bude Smer v najhoršej kondícii.


Už ste čítali?