Mnoho ľudí na Slovensku bolo priam šokovaných s akou samozrejmosťou predĺženej Žiline odklepla vláda pred voľbami nenávratnú dotáciu vo výške 17,5 milióna eur, čo je zhruba 27% ročného rozpočtu mesta. Alebo 100% rozpočtu Hlohovca. Mesto Žilina vďaka šetriacej politike a pomoci vlády oficiálne znížilo svoj dlh zo 130% v roku 2010 na 51% v roku 2015.
Ako výsmech všetkým týmto snahám pôsobí skutočnosť, že akonáhle sa Žilina dostala do akej-takej finančnej kondície, tak prišiel návrh na zavedenie bezplatnej mestskej hromadnej dopravy, ktorá z mestskej pokladne každý rok odčerpá viac ako 2 500 000 Eur. Každý rok.
Keď pominieme skutočnosť, že sa jedná o štandardný populistický ťah vládnucej strany SMER-SD, tak nám ostane ešte odborná rovina, kde sa o tejto téme môžeme argumentačne baviť. Tak to skúsme.
Ani bezplatná doprava nie je zadarmo
V celom texte budem vychádzať z reálnych čísel, tak ako ich popisuje nasledujúci materiál. Priemerný ročný príjem zo všetkých platieb Žilinčanov v MHD je 2 523 352€. Práve to je tá suma, o ktorú dopravný podnik príde, ak zavedie pre miestnych bezplatnú MHD. Ale pozor, túto sumu dopravný podnik nezaplatí zo svojho. Pekne požiada Mesto Žilina o doplatok tejto sumy z rozpočtu mesta. A kto vytvára svojimi daňami rozpočet mesta? Presne tak, aj vy.
Široká sieť liniek, rýchle a časté spojenie, čistota. To sú dôvody pre voľbu MHD.
Podľa vyššie uvedeného dokumentu je oficiálnym cieľom zavedenia bezplatnej MHD „..urobiť mestskú dopravu atraktívnejšou s cieľom, aby sa cestujúci vrátili do prostriedkov MHD a videli v nej reálnu alternatívu individuálnej dopravy..“
Jedine čistý autobus, ktorý vás v krátkych intervaloch rýchlo odvezie na väčšinu miest v meste, vás dokáže presvedčiť, aby ste zvážili jeho použitie.
Nepriateľom sa v stratégii mesta stáva individuálna doprava. Napriek tomu, že podľa výskumov tvoria peší a cyklisti, tiež individuálna doprava, spolu až tretinu všetkých ciest v našom meste. Neprodukujú splodiny, nezaberajú verejný priestor parkovaním, ich finančné požiadavky na infraštruktúru sú rádovo menšie ako pri motorovej doprave.
Za posledných 10 rokov sa znížil počet cestujúcich v MHD takmer o 29,38 %. Za ten istý čas stúpla cena základného cestovného lístka z 0,4€ (12 SK) na 0,65€. Myslíte si, že rozdiel 25 centov spôsobil, že 4 497 869 cestujúcich sa rozhodlo dať prednosť individuálnej doprave? Nie.
Dôvodom je to, že ich jednoducho nebaví čakať niekedy 20 až 30 minút na spoj, ktorým sa odvezú na jedno miesto, kde musia možno ďalšie minúty čakať na iný spoj, aby sa dostali na miesto určenia. Problémom žilinskej MHD nie je cena cestovného lístka, ale to, že je veľmi pomalá, chodí v dlhých intervaloch a neodvezie vás všade tam, kam potrebujete. A ak áno, tak to trvá tak dlho, že si naozaj radšej zvolíte iný druh dopravy.
Prečo teda mesto neprichádza s návrhmi ako najskôr zatraktívniť MHD, prilákať tak cestujúcich a nezbaviť sa pri tom tržieb, ktoré potrebuje ako soľ?
Neviem. Dopravný podnik roky prelepuje okná v trolejbusoch nevkusnými reklamami s argumentom, že potrebuje každý jeden cent na prevádzku. A zrazu nepotrebuje 2 a pol milióna eur? Vlastne potrebuje a z daní Žilinčanov ich aj dostane.
Mesto avizuje aj súbežné opatrenia, ktoré by mali z MHD urobiť práve tú rýchlu, čistú atď. Skúsme sa na ne teda pozrieť.
Obnova vozidlového parku
Prirodzená vec. Asi málokto sa poteší, keď ho po dlhom čakaní na zastávke príde odviezť starý trolejbus, ktorý ešte pamätá zavádzanie tejto dopravy v Žiline v roku 1994.
Preferencia MHD na križovatkách
Toto heslo razí mesto ako jeden z kľúčových faktorov pri zrýchlení MHD. Má bohužiaľ niekoľko nedostatkov. Otázka znie, koľko svetelných križovatiek vás na ceste MHD reálne stretáva? Ak cestujete trojkou z Jaseňovej do nemocnice, tak ani jedna. Niekedy sú po ceste aj svetelné križovatky, ale nemyslím si, že sú tým hlavným dôvodom zdĺhavej cesty trolejbusom. Tým je dopravný prúd, tj. premávka pred vami. To znamená, že kým bude na ceste rovnaký počet vozidiel ako teraz, tak ten trolejbus pôjde stále rovnako dlho.
Preferencia na križovatkách znamená, že keď sa vozidlo MHD priblíži k svetelne riadenej križovatke, tak tá to zaregistruje a za istých okolností mu umožní prejazd, t.j. naskočí zelená mimo bežného poradia. Ak bude pred trolejbusom stáť desať áut, tak samozrejme zelená naskočí najskôr im. A budú stále pred trolejbusom.
Druhou formou preferencie by boli vyhradené pruhy pre vozidlá MHD na cestách. Odpovedzte si však na otázku: „Koľko je ulíc v Žiline, po ktorých chodievate s autobusom alebo trolejbusom a majú 4 pruhy, tak aby sa tam dal takýto pruh nakresliť?“
Je to nepríjemná skutočnosť, ale preferencia MHD v Žiline, ani v inom meste nebude fungovať, pokiaľ sa zároveň s ňou neuskutoční reštrikcia pre osobné automobily. To znamená obmedzenie vjazdu, rušenie parkovacích miest, mýtny systém a iné dômyselné opatrenia, ktoré však mesto pre ich rozporuplnosť ani nespomína. Rozumiem tomu, ale argument, že MHD bude v dohľadnej dobe rýchlejšia vďaka preferencii neobstojí.
Modernizácia infraštruktúry trolejbusovej dráhy a technickej základne
Niet, čo dodať. Asi sa zhodneme na tom, že systém treba udržiavať v chode a modernizácia tomu určite prospeje.
Systémy na zvýšenie informovanosti cestujúcich o MHD
Tu som sa pobavil. V materiáli sa doslova píše:
„Budovanie inteligentných zastávok, modernizácia dispečerského riadenia a on-line sledovanie polohy vozidiel prostredníctvom internetu a mobilu, všetky dôležité informácie nepretržite on-line, realizácia internetového predaja cestovných lístkov, zvýšená informovanosť cestujúcich prostredníctvom poskytovania on-line informácií na zastávkach a prestupných termináloch.“
Moja otázka len znie, prečo teraz, keď cestujúci zo Žiliny zaplatia ročne dva a pol milióna eur na cestovnom, už tieto výhody nemajú? Ako to, že dopravný podnik plánuje spraviť tieto opatrenia až potom, ako príde o časť príjmov z predaja cestovného? A neznamená to, že ak sa budú tieto opatrenia realizovať, tak náklady na bezplatnú dopravu ďaleko prevýšia avizovaných dva a pol milióna?
Integrovaný dopravný systém - IDS
Integrovaný dopravný systém by malo mať každé veľké fungujúce krajské mesto. Nesúvisí s bezplatnou dopravou, ale so schopnosťou tento systém zaviesť.
Prečo sa nepodporuje doprava, ktorá je naozaj zadarmo?
Jediná doprava, ktorá je naozaj zadarmo je tá, pri ktorej nemá mesto žiadne prevádzkové náklady. To je pešia, cyklistická a individuálna automobilová doprava. Existujú samozrejme náklady spojené s budovaním infraštruktúry. Aj verejná doprava ju potrebuje. Za to, že niekto ide pešo, autom alebo na bicykli, však mesto neplatí. Som priaznivcom obmedzenia premávky áut, keďže ich množstvo za posledné roky nekontrolovateľne rastie, majú obrovské finančné nároky na infraštruktúru, nároky na uličný priestor, parkovanie atď. Ale prečo nemá mesto plán, v ktorom povie, v akom horizonte a koľko ciest sa má vykonávať v meste pešo, na bicykli, autom, MHD? A aké budú podporné opatrenia na dosiahnutie tohto stavu?
Nikdy som v Žiline nepočul o budovaní premysleného systému pešej infraštruktúry, hlavných peších trasách, mape mesta pre peších. A cyklomesto Žilina? Dovolím si tvrdiť, že čo sa týka cyklodopravy, tak v našom meste sa z nej stal prostriedok pre PR. Iba kampane, plagáty a drobné úpravy.
Čo iné je v hre?
Rozhodujúcim argumentom, ktorým si dovoľujem spochybniť pripravenosť nášho mesta na zavedenie bezplatnej dopravy, sú zle fungujúce verejné služby. Predsa, ak máte po celom meste po daždi kaluže, že sa bojíte ísť pešo do práce, trávnik pred domom vám kosia iba na jar a na jeseň, na sídlisku sa nedá večer zaparkovať, neexistuje prístupná športová hala, na vzdelávanie do materských a základných škôl sa stále nevedia nájsť peniaze, tak potom je bezplatná verejná doprava v Žiline nie službou, ale aroganciou, ktorá zatvára oči pred skutočnými problémami nášho mesta.
Čo všetko by sa dalo spraviť každý rok za 2 500 000€? Viete si to predstaviť?
Myslím si, že bezplatná MHD v Žiline má svoju logiku v prípade, že všetky základné služby mesta budú fungovať na jednotku, mesto najprv zatraktívni MHD tak, aby ňou ľudia naozaj chceli cestovať, bude si vytvárať finančné zdroje na opatrenia, ktoré majú MHD zatraktívniť, nebude sa báť obmedziť individuálnu motorovú dopravu, vytvorí si dlhodobý plán mobility a vytvorí dôstojné podmienky pre chodcov a cyklistov
Dovtedy je bezplatná MHD zbytočným luxusom, ktorý nesplní svoj účel a vezme mestu dôležité finančné zdroje na riešenie oveľa akútnejších problémov.
Ak aj vy máte výhrady voči tomuto návrhu, tak ich môžete adresovať priamo mestským poslancom, ktorí o ňom budú v pondelok 16. mája 2016 rozhodovať. Ich adresy nájdete tu.